Alappontok kitűzése

Most miután ki vannak termelve a kövek a régi ház alapárkaiból, valahogy rá kellett képezni a meglévő árokrendszerre az új ház alaprajzát. Mikor eljutottam oda, hogy már tényleg minden követ kiszedtem az árkokból, megpróbáltam méricskélni, meghatározni az alapnak azokat a pontjait, amelyek meghatározzák az új sávalap körvonalait. Azonban meglepődve tapasztaltam, hogy a helyszínen a teljes, a meglévő árkok alapján mért hosszúság (a ház hosszabbik oldala) jóval több, mint a terveken jelölt érték. Ez nagyon nem jó, mert semmi kedvem az árkokat arrébb ásni. Direkt kértem a tervezőt, hogy pontosan a régi ház helyére tervezze az újat.

Megpróbáltam utánajárni, mi okozhatta a különbséget. Elővettem a földmérők által készített felmérést. Azon a ház kétszer is fel volt jelölve: az egyik a nyilvántartásban szereplő méretekkel és egyik az általuk helyszínen készített felméréssel. Ezek közül nekünk ugye a helyszíni felmérés a fontos. Azon is megmértem a távolságot és ott is annyit kaptam, amennyit a telken magam mértem, azaz 10.50 métert. A terveken viszont 10.07 méter szerepel. ami 43 centis eltérés. Rákérdeztem a tervezőnél, és csak annyit mondott, hogy valószínűleg a pince áttervezésénél "mászott" el a dolog. F@sza. Persze majd az áttervezésért újra fizetnem kell. Legalább annyit mondhatott volna, hogy bocs :D. Először mentesülni akart az alól, hogy a rendes méretre áttervezze a házat, mondván a teraszos résznél majd építéskor "hozzáteszem" azt a hiányzó 43 cm-t. Hajlottam is volna erre a dologra, de aztán eszembe jutott, a készházas cégnek nem mondhatom azt, hogy 43 centivel legyen hosszabb a ház, mint ami a terven van; ez mekkora tré lenne! Nekik pontos terv kell, nem várható el hogy fejben tartsák azt a plusz 43 cm-t. Úgyhogy mindenképp át kell a tervezőnek majd rajzolni az egészet. Szerencsére még ott van a terasz tetejének megváltoztatása, úgyhogy egyszerre el tudja készíteni az egészet. 

Szóval az alapárkok kiásása következne, de mikor ott ültem az árok szélén, elgondolkoztam azon, hogy fogom tudni megtartani a derékszögeket? Mert rendben van, elkezdem az egyik oldalon ásni az árkot, de hogy fogom tudni meghatározni a szomszédos oldalak árkának irányát, úgy hogy azok derékszögben legyenek? A meglévő árkokhoz lehetne ugyan viszonyítani, de mivel az árkok széle nem egyenes, ezért elbizonytalanodtam. Háromszögelésre nem volt módom, mert ott terpeszkedett a megmaradt lábazati feltöltés, mint egy domb, és emiatt az átlókat nem tudtam volna felvenni. Ezért ismét megkerestem a földmérőket, akik anno felmérték a telket, hogy jelöljenek ki nekem néhány alappontot, amelyek segítségével ki tudom madzagozni a leendő árkok helyét.

Kijöttek, bemérték, kijelölték, betonszöggel illetve festékkel megjelölték őket. A nem korrekt terv nekik is problémát jelentett, így abban maradtunk, hogy a meglévő árokrendszerre tervezik rá az alaprajzot. 

20230717_152120_copy_768x1024.jpg

A nyugati oldal nagyjából jó helyen van, lefelé kilóg, mert a pince rész 15 cm-el szélesebb lesz a ház lábazati szigetelése miatt

20230717_152056_copy_768x1024.jpg

Déli árok. Itt jól látható a 15 cm, amivel kijjebb fog jönni az alap a pincénél

20230717_152138_copy_768x1024.jpg

Északi oldal. Azonnal szembetűnik, hogy nem párhuzamos a madzag az árok szélével. És ez igaz is, de a derékszögek így jöttek ki. Ha itt ragaszkodunk a párhuzamoshoz, akkor viszont a kettővel előtti képen lévő árok bal felé eléggé elmászott volna, nem beszélve a keleti oldalról és a középső árokról, ahol viszont minden stimmelt. Ez a megoldás hozta ki úgy, hogy az új alap a legkevésbé fekszik a régi árkokon kívül

20230717_152203_copy_768x1024.jpg

A középső árok szinte teljesen jó helyen van. Nagyon fontos volt, hogy a képen jobb oldalon lévő vízaknába még véletlenül se fusson bele egyik leendő alapvonal se, mert elbontani nem akarjuk 

Viszont a legnagyobb szerencsém az volt, hogy megkértem őket, ellenőrizzék már le azokat a magassági szintezési jeleket, amiket korábban mértem fel. És kiderült, hogy a mérési folyamatot jól csináltam ugyan, azonban amikor én a vízakna sarkához viszonyítottam, elrontottam, mert nem vízakna felső sarka volt megjelölve a felmérésen, hanem a terepszinti magassága, így vagy 30 centivel feljebb jelöltem mindent. Így most bejelölték nekem a helyes szintet.

screenshot_20230423-140341.png

Szóval itt a 706.419 méteres magasság nem a vízakna felső sarkát jelentette, hanem a terepszintjét a pontnak, én viszont a felső saroktól mértem.