Szintlépés

Kialakítottuk az első kis támfalacskát a telken. Nem egy nagy alkotmányról van szó, mivel nem jelentős a lejtés, így csak pár 10 cm-nyi emelés történt. Ez különben a véglegesnek szánt kert terv koncepciójának a része.

Előtte azért utánaolvastam, hogyan is kell összerakni egy ilyen támfalat. Sokféle módszer van, lehet például  előregyártott beton elemekből, vagy csak szimplán kövek felhalmozásából. Most persze leírhatnám milyen típusai vannak a támfalaknak, de nem szeretnék itt okoskodni, én is a neten találtam pár cikket (például ez is arról szól ), ahol ezek össze vannak rendesen foglalva, akit érdekel úgyis utánanéz. A lényeg, hogy 1 méternél kisebb (alacsonyabb) támfalak esetén nincs szükség nagyobb előkészületekre, betonozásra, merevítésekre, így elég egyszerű dologról van szó.

20221113_130205.jpg

Szóval ez lesz a helye

A helyét már régebben kinéztem, egy háromszög alakú terület lenne, ahol a két rövidebb oldal lesz tulajdonképpen maga a támfal. Szerencsére kőből elegendő állt rendelkezésre , úgyhogy azzal nem kellett foglalkozni. A  célom egy nagyjából természetes kis falacska összerakása, amelyről csak a vonalvezetés árulja el, hogy mesterséges.

A hely kiválasztása után, kiástam nagyjából egy ásónyomnyi mélységben a nyomvonalat. Elég macerás munka volt, mivel rengeteg gyökér nehezítette az ásást. A kitermelt földet nem vittem messzire hiszen a feltöltéshez szükség lesz rá. 

20221113_142512.jpg

Elvileg az aljára nagyobb, masszívabb köveket kellett volna tennem, ezután kisebbeket, végül a tetejére nagyobb laposabbakat. Nos, ez az elmélet. Próbáltam követni, de egy idő után el kellett döntenem: vagy évekig itt fogok keresgélni, vagy nem lesz annyira tökéletes. Az utóbbi győzött Szóval keresgéltem, de nem vittem túlzásba; néha el kellett engednem egy elképzelést és más köveket keresnem.

20221119_101242.jpg

Szép lassan megtelt az árok, ezután következett a többi kő. Nem tudtam tartani a szinteket, így összevissza pakolgattam. A kövek közötti réseket agyaggal töltögettem ki.Megpróbáltam, hogy ne hagyjak túl nagy üregeket a kövek között, így jó sok agyagot betuszkoltam a hézagokba. 

20230102_114845.jpg

Aztán végül csak összeállt a rendszer. Nem lett egy Macchu Picchu, de egész jól sikerült. A kövek nem teljesen stabilak ugyan, de ha majd jól "összeérik" a rendszer ( csapadék, növények, gyökerek, stb.), akkor valószínűleg erősebb lesz. Maguktól a kövek nemigen fognak elmozdulni. Az utolsó sor elemei, azaz a fedőkövek sem azok a jól megtermett, robosztus darabok. 

20230102_114908.jpg

Végül be is ültettem pár növényt. Ezt a részt olyan harasztos, árnyékliliomos területnek céloztuk be, hiszen amúgy is itt található egy nagyobb telep erdei pajzsika. Sajnos kevesebb növényt vettem mint kellett volna, de sebaj, tavasszal mikor kihajtanak és látjuk mi a helyzet, akkor majd pótoljuk. Viszont locsolni mindenképpen kell majd.