Tervező keresése

Ahhoz hogy a házat felépíthessük, mindenképpen kell egy tervező, aki elkészíti a szükséges terveket, amelyeket be lehet adni és amely alapján fel lehet építeni a házat. Ez nem kikerülhető, legalábbis ha hivatalos úton szeretnénk házat építeni. Mi emellett  döntöttünk és mivel nem vagyunk építészek, ezért keresnünk kellett valakit.

Nem gondoltam volna, hogy ez ennyire nehéz dolog lesz. Azt hittem csak írok egy emailt és máris minden klappolva halad előre. Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom egyáltalán nem így történt. Már amikor megvettük a telket, akkor felvettem kapcsolatot egy közeli építésszel, Csak úgy találomra, az interneten keresgélve választottam ki egy szimpatikusnak tűnő honlapot. Akkoriban ugye még fel sem merült a teljes bontás és újraépítés, csak egy tetőt szerettük volna felújítani, és lakhatóvá tenni a tetőteret. Mit tudtunk mi még akkor arról, hogy a ház erre egyáltalán nem alkalmas!

Amúgy az ismerős ismerőse nevű társadalmilag igencsak gyakori kapcsolat keresést mellőztük, még sosem származott belőle számunkra kellemes végkifejlet.

epitesz.jpg

A helyszíni szemle során az építész körbejárta a házat, megnézte, leméregette, elmondtuk neki az akkori célt, majd pár nap múlva elküldött egy egymillió körüli tervezési árajánlatot. Persze leesett az állunk és persze nem fogadtuk el. Nekünk nagyon soknak tűnt. Azóta már kiderült nem volt az az ajánlat annyira sok, de így elsőre eléggé ütött. (1)

Tovább keresgéltem, majd ismét találtunk egy szimpatikus honlapot. Ismét levelezés, majd telefonálgatás, helyszíni szemle. Az építész alaposan felmérte a házat, fényképeket készített. Aztán a statikusával megbeszélte a dolgot, aki azt tanácsolta neki a képek alapján, hogy meneküljön ettől az épülettől. Az nem volt ebben az ügyben a szerencsés, hogy nem mondta ki a szemünkbe, az épületre nemhogy ráépíteni nem lehet, hanem inkább az egészet le kellene bontani. Egy kis mismásolás, nem akarják hogy túl sokat költsünk az épületre, nem szeretnék ha szopórollerre kerülnénk. Persze nem ezekkel a szavakkal. Szóval az lett volna a legjobb, ha kerek-perec megmondják, az épületet a legjobb lenne lebontani és az alapoktól újra kezdeni az egészet. Ajánlatig el se jutottunk. (2)

Újabb kör. Most már nem honlapot kerestem, hanem névsort. Talán a joszaki.hu-n találtam rá a következő építészre. Ismét telefon, ismét helyszíni felmérés. Itt már sokkal jobban alakultak a dolgok. Egyértelműen megmondta, hogy erre a házra nem lehet tetőteret ráépíteni, sőt, bontani kellene. Elsőre abban maradtunk, hogy megnézem milyen mélyen van az alap és egyáltalán milyen az alap. Megástam a kutatógödröket, elküldtem a kért információkat. Levelezgettünk, kérdeztem tőle jó pár dolgot, és tulajdonképpen a beszélgetésünkből indult el a gondolat egy könnyűszerekezetes ház építésének irányába. Ő a SIP panelt említette. Szóval jól indult a dolog, de aztán ez a kapcsolat is dugába dőlt. Ugyanis egyszerűen nem haladtunk előre. Nem készült el semmilyen terv, csak állandóan toltuk a határidőket, mikor kezd el vele foglalkozni. És aztán meguntam megírtam neki, hogy sajnálom, de azt hiszem jobb lesz ha inkább szakítunk, neki is és nekünk is jobb lesz. Mindennek ellenére igencsak jó volt a viszonyunk.(3)

Kész csőd: 3 építész, 0 terv.

Ez az utolsó próbálkozás fél évig tartott, mire eljutottunk oda hogy elváltunk. Ezután ismét keresésbe fogtam, ismét az internetet túrtam. Beleestem az internetes keresőmotorok csapdájába: az első pár oldalt néztem csak és írtam is pár helyre. Tetszetős honlapok, minőségi tervező irodák, szép képek. Ez is a tapasztalatlanságomnak tudható be, de itt is kudarcra volt ítélve a tervem. Ugyanis az ajánlatok itt is igencsak magasak voltak. Amikor egy fickóval tudtam telefonon beszélni és kiderült mit szeretnénk, mekkora projektről van szó, elárulta, hogy nem tudnák olyan olcsón megtervezni a házat, ami nekem megérné. Egy iroda drágán tervez hiszen van rezsiköltéség, van áfa, ki kell termelni az alkalmazottak bérét, a cég működéséhez szükséges inputot. Azt ajánlotta, hogy próbáljak meg egyéni vállalkozókat keresni, mert ők biztos olcsóbban el tudják vállalni.(4)

Megfogadtam a tanácsát és most már nem cégeket, kft-ket kerestem. Fel is vettem ismét a kapcsolatot pár egyéni építésszel, ismét telefonbeszélgetések, egyeztetések, egy tervezővel már egész sokáig eljutottunk, De közben próbáltam a SIP házakról is érdeklődni, miként és hogyan megy is ez az egész. Írtam egy SIP-es vállalat területi képviselő cégének, akiktől sikerült megtudnom, hogy is van ez az egész. Kiderült, hogyha megrendelem tőlük a házat - tehát a fal és a többi elemeket - akkor a tervezést tulajdonképpen ajándékba adják. Így a korábbi tervezőnek, akivel legutóbb felvettem a kapcsolatot, sűrű elnézések közepette megmondtam mi a helyzet és elköszöntem tőle (5). Szóval az ingyen tervezéshez az kell, hogy kössük meg a szerződést, mert a tervezés csak szerződéskötés után ingyenes. Ez teljesen érthető, de valahogy ekkor már nem tűnt olyan szuper ötletnek az egész; ódzkodtam tőle, mivel tudtam, hogy lassan fog haladni az építkezés. A területi cég kolléganője azt hiszem nem vette komolyan az érdeklődésemet,, nem nagyon erőltette a levelezést. És így szépen elmaradt az egész (6).

Ismét keresgélni kezdtem, már nem érdekelt annyira SIP panel, inkább csak az volt a lényeg, hogy kész ház legyen, azaz a paneleket gyárban gyártják le  és a helyszínen csak összerakják. Ez ugye nem azonos azzal, amikor helyszínen megy a gerendaváz felépítése, a szigetelőanyag vázba építése. A kész ház szimpatikusabbnak tűnt, egyrészt mert a paneleket nem a terepen rakják össze, így biztos pontosak lesznek a méretek, a szigetelőanyagok fixen ragasztva vannak az osb lapok között, másrészt mert ezt akár egyénileg is össze lehet rakni ( ha csak a szerkezetet kéri az ember).

Elég sok ilyen készház gyártó cég van, mivel Magyarországon ez még elég új dolog, nagy múlttal egyik cég sem rendelkezik. De valahogy mégis csak bizalmat kell szavazni valamelyiknek!  Végül is letettem a voksomat az egyik mellett és írtam nekik. A levelezés elindult, kaptam is ajánlatot a ház elemekre.Ez mind szép és jó, de még mindig nem volt tervező, aki az elképzeléseinket áttranszformálja tervekké. Megkérdeztem a céget, tudnak-e ajánlani tervezőt és kiderült, hogy az általuk küldött árajánlat végén ott szerepelt annak a két tervezőnek az elérhetősége, akikkel a cég szívesen dolgozik együtt.

Nosza rajta, már majdnem a célegyenesben vagyunk! Mindkét elérhetőségi címre írtam egy emailt, amelyben felvázoltam miről is lenne szó! Az egyikre szinte még aznap jött válasz, az ajánlat 4(!) millió Ft-ról szólt. Nem tudom mit tartalmazott pontosan az ajánlat, de azt hittem rosszul látok. Van az az elterjedt nézet, hogy a terv nagyjából a teljes építési költség 10%-a szokott lenni. Ez is ehhez az ökölszabályhoz igazodott: az elképzelésünk a cég szerint teljes generál kivitelezéssel nagyjából 40 millió forint lenne és ehhez alakították az árat. Ez mind rendben is van, de ezt az árat nem tudtuk elfogadni.(7)

A másik ajánlott tervező is válaszolt, ott nagyjából két millióra jött ki a terv. Nos ezt sem fogadtuk el. (8)

Végül a Facebookon az egyik könnyűszerkezetes csoportban találtunk egy tervezőt, aki készségesen elvállalta a tervezést. Egyéni vállalkozó, teljesen elfogadható árat adott - jóval egymillió alatt -, amely elvileg tartalmazza az összes olyan dokumentációt, amely az engedélyeztetéshez szükséges. Nekünk pont ilyenre volt szükségünk. Szerződést kötöttünk és már halad is a munka. Egy kicsit még tartok attól, hogy a házgyár és a tervező által készített tervek miként fognak kapcsolódni, nem lesz-e valami egyet nem értés, megvalósíthatatlanság, illetve a házgyár le fogja-e tudni a fal paneleket gyártani a tervek alapján. 

Szóval nagyon macerás volt a megfelelő tervező megtalálása. Mondjuk csak két kiszállási díjat kellett kifizetni, mire megtaláltuk a mostani építészt.

Címkék: tervező, készház